iOS 12.1.1 نسخهای متفاوت از سیستمعامل اپل به شمار میآید. در این سیستم عامل، برخلاف سنت های پیشین انتظار تغییرات گسترده اعم از تغییرات ظاهری و یا اضافه شدن قابلیتهای جدید را نداریم. هدف از عرضه این نسخه از سیستمعامل صرفاً ارائه تجربه کاربری بهتر به کاربران است؛ اما آیا اپل در این نبرد برای کسب بهترین، سربلند خارج شده است؟
متأسفانه پاسخ این سوال حداقل بنا بر نظر برخی از کاربران منفی است. تعدادی از کاربران گوشیهای اپل گزارش دادهاند که پس از آپدیت دستگاهشان به iOS 12.1.1، دیگر امکان اتصال به دیتای سلولار را ندارند. شمار قابلتوجهی از کاربران گوشیهای اپل گزارش دادهاند پس از نصب iOS 12.1.1 نمیتوانند از طریق دیتای سلولار به اینترنت وصل شوند و اتصال به سبکه وای فای تنها راه برای عملی کردن این کار بوده است.
گلایههای کاربران آیفون پس از نصب iOS 12.1.1
در ساعات نخستین انتشار این نسخه از سیستم عامل، برخی از کاربران وجود مشکلاتی را پس از نصب آن گزارش دادند. اما ظاهرا هرچه زمان میگذرد، گستردگی این مشکل، بیشتر و بیشتر میشود. تمامی گزارشها و گلایههای طرح شده از سوی کاربران نیز حول این محور میچرخد که iOS 12.1.1 اتصال به دیتای سلولار را غیرممکن میسازد.
گزارشات اینچنینی مربوط به کاربران کشوری خاص نیز نبوده است و ظاهراً کاربران متعددی از کشورهای مختلف با مشکل عدم توانایی اتصال به دیتای سلولار مواجه شدهاند. ضمن اینکه مشکل عدم امکان اتصال به دیتای سلولار، به اشکال مختلفی خود را نشان داده است؛
برای مثال، در بعضی از دستگاهها پس از نصب آیاواس جدید، میتوان از طریق مرورگرها به اینترنت متصل شد؛ اما برخی اپلیکیشنها بهطورکلی به اینترنت متصل نمیشوند. برخی دیگر از کاربران نیز گزارش دادهاند که به طور کلی پس از نصب این نسخه از سیستم عامل، امکان اتصال به شبکهی سلولار 4G بهطور کلی برای گوشی آنها غیرممکن شده است.
اظهارات توییتری کاربران درباره iOS 12.1.1
توییتر، همیشه مکانی بوده که کاربران در آن به راحتی توانستهاند تجارب، عقاید و اظهارات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. در ارتباط با عدم امکان اتصال به دیتای سلولار پس از نصب iOS 12.1.1 نیز بسیاری از کاربران از این فضا استفاده کرده و نارضایتی خود را اظهار داشتهاند. در بخش زیر برخی از اظهارات کاربران در باب عدم امکان اتصال به دیتای سلولار پس از نصب این نسخه از سیستم عامل آورده شده است.
کاربری در توییتر نوشته است که «پس از نصب آیاواس جدید، دستگاه من با مشکل مربوط به شبکهی سلولار 4G مواجه شده است. ۹۰ درصد وبسایتها به هنگام روشن بودن اینترنت 4G، بالا نمیآیند. توییتر، آمازون و بسیاری دیگر از اپلیکیشنهایم، به اینترنت وصل نمیشوند اما سرویسهای گوگل و همچنین پیامرسان واتساپ هیچ مشکلی ندارند. نمیدانم چهکار کنم!»
کاربری دیگر میگوید: «سلام، بعد از اینکه شب گذشته دستگاههایم (آیفون ۶ اس پلاس، آیفون ۱۰ اس مکس و آیپد پرو ۱۲.۹ مدل ۲۰۱۷) را به نسخهی ۱۲.۱.۱ اپدیت کردم، هیچ اثری از شبکهی 4G در آنها باقی نمانده است.»
توییت دیگری از کاربران درباره iOS 12.1.1:
کاربر دیگری نیز که ظاهراً پس از نصب iOS 12.1.1 با مشکل عدم اتصال به دیتای سلولار مواجه شده است در توییتر مینویسد: «من هم چنین مشکلی دارم. بهشدت با شبکهی 4G روی سیمکارت Jio مشکل دارم. حتی نمیتوانم از بعضی اپلیکیشنهای مهم مثل اوبر هم استفاده کنم.»
کاربر دیگر نیز کلایه خود از نصب iOS 12.1.1 را چنین بیان کرده است: «آپدیت iOS 12.1.1 مشکلاتی را برای دیتای سلولار موبایلم ایجاد کرده است. در بسیاری از اپلیکیشنهایم، نمیتوانم با دیتای سلولار به اینترنت متصل شوم.»
فردی دیگر گفته است: «بعد از آپدیت کردن آیفونم به iOS 12.1.1، نمیتوانم به اینترنت متصل شوم.»
آیا مشکل iOS 12.1.1 در عدم اتصال به دیتای سلولار جدی است؟
اگر جزو آندسته از کاربرانی باشید که هنوز دستگاه خود را به نسخه iOS 12.1.1 ارتقا ندادهاند، احتمالاً این پرسش برای شما پیش آید که مقیاس این مشکل تا چهحد وسیع شده است و آیا میتوان آن را ندیده گرفت؟ از آنجایی که بیشتر از یک میلیارد آیفون هماکنون در سراسر دنیا فعال هستند، مشخصکردن مقیاس این مشکل تقریبا غیرممکن است، اما واضح است که مشکل دیتای سلولار تاثیر قابلتوجهی روی عدهای از کاربران گذاشته است.
پیشنهاد بخش پشتیبانی اپل در توییتر به کاربران آن بوده است که پس از نصب iOS 12.1.1 تنظیمات سیمکارت خود را آپدیت کنند، اما ظاهرا این کار نیز مشکل به وجود آمده را برطرف نمیکند. برای نمونه، کاربری با منشن کردن حساب پشتیبانی اپل در توییتر، بیان کرده است: «نه با آپدیت کردن تنظیمات سیمکارت مشکلم حل شد نه با ریاستارت کردن دستگاه.
بعد از نصب iOS 12.1.1 دیگر نمیتوانم از دیتای سلولار استفاده کنم.» از همین رو به کاربران گوشیهای اپل توصیه میشود اگر مشکلی با سیستم عامل پیشین خود ندارند، فعلاً از آپدیت سیستم عامل گوشی مورد استفادهشان خودداری کنند. زیرا عدم اتصال به دیتای سلولار مسئلهای نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت.
نمایندگی اپل
یکی از دغدغههای کاربران محصولات اپل در ایران، نبود نمایندگی رسمی از این برند در ایران است؛ نمایندگیای که در صورت نیاز به خرید محصولات اپل و یا دریافت خدمات پس از فروش بتوان به آن مراجعه کرد.
این امر یعنی نبود نمایندگی اپل در ایران سبب شده تا کاربرانی که قصد خرید یکی از محصولات اپل را دارند یا به دلیل بروز اشکال در دستگاه اپل مورد استفادهشان قصد تعمیر آن دستگاه را دارند، ناچار به حضور در مراکز سطح شهر گردند؛ مراکزی که دریافت خدمات فروش و تعمیر از آنها یک ریسک بزرگ به شمار می آید زیرا غالب کارشناسان حاضر در این مراکز تعهدی در قبال مشتری و پاسخگویی به وی ندارند.
جهت رفع این نقصان، نمایندگی اپل در ایران اقدام به راهاندازی یکی از برترین مجموعههای تعمیر و فروش محصولات اپل، کرده است. به عبارتی دیگر نمایندگی اپل به منظور تأمین نیازها و درخواست های آندسته از کاربرانی راه اندازی شده است که قصد خرید و یا تعمیر یکی از دستگاه های اپل را دارند. نمایندگی اپل در ایران اگرچه مدعیِ بودن یک نمایندگی رسمی نیست اما مدعی بودن یک مجموعه استاندارد، متعهد و با کیفیت است.