جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

چگونه اپل جهان را فتح کرد؟

اپل را امروز همه می شناسند و حتی در دورافتاده ترین نقاط جهان هم آوازه محصولات این برند به گوش می رسد. شرکتی چند ملیتی که در ابتدا با نام Apple Computer شناخته میشد و شاید کسی تصور نمیکرد که روزی به غول تکنولوژی جهان تبدیل شود. اما چه شد که شرکت کوچک و دونفره استیو جابز و استیو وزنیاک که در سال 1976 با کمترین امکانات تاسیس شد، امروزه یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگام موبایل، لپ تاپ و تبلت در جهان است؟ با ما باشید تا تاریخچه تاسیس اپل را بخوانیم و ببینیم که چگونه اپل جهان را فتح کرد و به یکی از پر طرفدارترین برندهای تکنولوژی تبدیل شد.

تاریخچه تاسیس اپل

تاریخچه تاسیس اپل و باخت بزرگ رونالد وین!

همه ما اپل را با استیو جابز می شناسیم و بسیاری نام استیو وزنیاک را هم به عنوان یکی از بنیان گذاران این شرکت شنیده ایم. اما شاید کمتر کسی بداند که در تاریخچه تاسیس اپل، شخص سومی به نام رونالد وین هم حضور داشته است. وین که در ابتدا به عنوان زیردست جابز در شرکت کوچک و نوپای آنها کار می کرد، تنها 12 روز تحمل کرد و خیلی زود، سهامش را به جابز فروخت.

وین را می توان یکی از بازندگان بزرگ در دنیای تکنولوژی دانست! سهامی که تنها 500 دلار فروخت، امروز بیش از 70 میلیارد دلار ارزش دارد! رونالد وین اگر میدانست که روزی جهانیان حاضرند برای خرید و تعمیر موبایل از برند اپل، هزاران دلار خرج کنند، شاید کمی بیشترت صبوری میکرد. به هر ترتیب در یکم آوریل سال ۱۹۷۶ (۱۲ فروردین ۱۳۵۵) شرکت اپل کامپیوتر رسما تاسیس شد.

نام اپل چگونه انتخاب شد؟

یکی از مهم ترین چالش ها در هنگام بنیان گذاری شرکت اپل، انتخاب نامی برای این شرکت بود. ماجراهای زیادی در مورد نامگذاری این شرکت مطرح است که نمی توان به درستی همه آنها اطمینان داشت. از وزنیاک مصاحبه ای منتشر شد که در آن گفته بود ایده انتخاب نام apple مربوط به استیو جابز بوده است. او گفته بود «جابز گهگاه باغبانی میکرد و محصولات ارگانیک خود را پرورش میداد. من فکر میکنم نام اپل به دلیل همین موضوع به ذهن او خطور کرد یا شاید این بازخورد طبیعت بود. شاید این کلمه ناگهان در یک ‌لحظه به او الهام شده باشد»

این مقاله خواندنی را از دست ندهید: تاریخچه آیفون

فروش کامپیوتر اپل وان

حیف است در مورد تایخچه شرکت اپل صحبت کنیم، اما اشاره ای به مهارت و نبوغ وزنیاک نکنیم. او با دست کامپیوتر میساخت و اصلا با فروش یکی از همین کامپیوترها توانست با جابز شریک شود. درک این مسئله شاید برای کارشناسان تعمیر لپ تاپ ساده تر باشد. اولین کامپیوتر تولید شده توسط اپل، اپل وان نام داشت که قیمت چندان بالایی هم نداشت. درواقع جابز و وزنیاک باید حداقل ۵۰ اپل وان میفروختند تا بتوانند هزینه های سرمایه گذاری شان را بازیابند! بانک جابز را شایسته دریافت وام ندانسته بود و شرکت تامین کننده قطعات، یعنی آتاری هم هزینه قطعات را نقدا درخواست میکرد.

حتی کمک 5000 دلاری پدر یکی از دوستان جابز هم کافی نبود و هزینه منابع مورد نیاز برای ساخت بیشتر از 50 اپل تامین نمیشد. مدیر  فروشگاهی که جابز با آن برای فروش رایانه اش قرارداد بسته بود، تعداد سفارش داده شده را در مدت زمان مشخصی میخواست. جابز اما ناامید نشد و در مدت کوتاهی، به سختی کار کرد و یک کامپیوتر، حتی پیشرفته تر از نمونه اولیه، آماده و به تعداد تعیین شده، به فروشگاه تحویل داد. و این آغاز مسیر موفقیت و پیشرفت apple بود.

شما صاحبان محترم محصولات این شرکت، می توانید از خدمات نمایندگی مجاز اپل در ایران استفاده کنید. 

طراحی اولین کامپیوتر خانگی و ورود اولین نمونه های آیفون اپل

استیو جابز با اراده پولادین خود پیش میرفت و هرروز نوآوری جدیدی را در دنیای تکنولوژی عرضه میکرد. مکینتاش اولین کامپیوتر خانگی بود که توسط اپل طراحی و تولید شد. این دستگاه را که از رابط گرافیکی هم استفاده می‌کرد، جابز در سال ۱۹۸۴ طراحی کرد. پس از جدایی جابز از اپل و بازگشت مجدد او، آیفون ها از راه رسیدند تا یک تنه، بازار موبایل را به چالش بکشند.

در سال ۲۰۰۷ آیفون به یکی از پرفروش ‌ترین محصولات الکتریکی اپل تبدیل شد. سه سال پس از معرفی آیفون، یعنی در سال ۲۰۱۰ بود که جابز، اولین آپید را رسما معرفی کرد. اگرچه حالا دیگر مشخص شده بود که جابز سرطان لوزالمعده دارد، اما او دست از تلاش نکشید و به فعالیت هایش ادامه داد. درست یک روز پس از معرفی آیفون 4 اس و در سال 2011، استیو جابز افسانه ای از دنیا رفت. 

در حال حاضر این شرکت در سرتاسر دنیا نمایندگی هایی تحت عنوان اپل استور دارد تا خدمات بهتری را برای تعمیر گوشی اپل و موارد دیگر، به دارندگان محصولاتش ارائه دهد.