جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

علت داغ شدن مک بوک چیست؟

یکی از مشکلات رایج مک بوک‌ها که صدای کاربران این دستگاه را درآورده است، داغ شدن بیش از اندازه مک بوک می‌باشد. مطمئنا شما هم یکی از کاربران مک بوک هستید و با این مشکل رایج لپ تاپ اپل روبه‌رو شده‌اید که در حال مطالعه این مطلب می‌باشید. مهم‌ترین علت داغ شدن مک بوک، اشغال شدن بیش از حد CPU این دستگاه است که به دلیل باز کردن چندین تب در مرورگر و اجرای هم‌زمان چندین برنامه می‌باشد. البته مسدود شدن دریچه‌های فن مک بوک و بروز اختلال در عملکرد فن‌های این دستگاه نیز از سایر دلایل داغ شدن مک بوک به شمار می‌روند. اگر دوست دارید بدانید که چگونه باید با هر یک از این عوامل داغ شدن مک بوک روبه‌رو شوید و آن‌ها را برطرف کنید، دنبال کردن ادامه این مطلب را فراموش نکنید.

علت داغ شدن مک بوک چیست؟

علت داغ شدن مک بوک و راه حل برطرف کردن آن

اشغال شدن بیش از حد CPU مک بوک

اولین و مهم‌ترین علت داغ شدن مک بوک، اشغال شدن بیش از حد CPU این دستگاه است. منظور از اشغال شدن CPU، هندل کردن چندین کار توسط CPU است که موجب بیشتر کار کردن آن می‌شود. درنتیجه CPU به انرژی بیشتری نیاز پیدا می‌کند و همین عامل موجب داغ شدن مک بوک می‌شود اما چه عواملی موجب اشغال شدن بیش از حد CPU می‌شود؟

درواقع باز کردن چندین تب در مرورگر و اجرای چندین برنامه به صورت هم‌زمان موجب مشغول شدن CPU و درنتیجه داغ شدن مک بوک می‌شود. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که هنگام کار با مک بوک بجای باز کردن چندین تب در مرورگر خود سعی کنید تنها تبی که به آن نیاز دارید را باز نگه دارید و سایر تب‌های غیر مهم و غیر ضروری را ببندید. علاوه‌بر این چندین برنامه سنگین را همراه با یکدیگر بر روی سیستم خود باز نکنید.

چنانچه با هر یک مشکلات رایج لپ تاپ اپل مواجه شدید، بهتر است در اسرع وقت برای حل آن اقدام کنید.

مسدود شدن دریچه‌های فن مک بوک

رایج‌ترین علت داغ شدن مک بوک مسدود شدن دریچه‌های فن مک بوک است. بنابراین اگر مک بوک شما نیز دائما داغ می‌کند بهتر است از باز بودن دریچه‌های فن این دستگاه اطمینان حاصل کنید. البته گاهی اوقات این خود ما هستیم که موجب مسدود شدن دریچه‌های فن مک بوک می‌شویم اما چگونه؟ درواقع زمانی که مک بوک را بر روی پای خود یا روی تخت قرار می‌دهیم، ناخودآگاه موجب می‌شویم که مانعی در جلوی دریچه‌های فن این دستگاه به وجود بیاید.

مطمئنا متوجه شده‌اید زمانی که دریچه‌های فن مک بوک مسدود هستند، فن با سرعت خیلی بیشتری شروع به کار می‌کند؛ همین عامل موجب داغ شدن بیش از اندازه این دستگاه می‌شود. بنابراین بهتر است هنگام استفاده از این دستگاه آن را بر روی میز قرار دهید یا حداقل زیر مک بوک وسیله‌ای مانند یک کتاب قرار دهید تا مانعی در مقابل دریچه‌های فن مک بوک وجود نداشته باشد. 

اگر مشکلی وجود دارد که خودتان نمی توانید حل کنید، بهتر است برای تعمیر فن مک بوک خود، از کمک متخصصان کمک بگیرید.

تعمیر فن مک بوک

بروز اختلال در عمکلرد فن‌های مک بوک

و اما آخرین علت داغ شدن مک بوک، مختل شدن عملکرد فن‌های مک بوک است اما چگونه باید تشخیص دهیم که فن این دستگاه با مشکل مواجه شده است یا خیر؟ جهت اطمینان از اینکه فن‌های مک بوک به درستی کار می‌کنند و دچار هیچ مشکلی نشده‌اند، تنها کافیست که این دستگاه را با استفاده از ابزار عیب‌یابی سخت‌افزاری تست کنید. در مک بوک‌هایی که قبل از سال 2014 راهی بازار شده‌اند، نام ابزار عیب‌یابی سخت‌افزاری Apple Hardware Test و در مک بوک‌هایی که بعد از سال 2014 تولید شده‌اند، Apple Diagnostic است.

نحوه استفاده از این ابزار عیب‌یابی به این شکل است که ابتدا باید مک بوک را به برق وصل کنید، تمامی وسایل جانبی را از آن جدا کنید سپس سیستم خود را ریستارت کرده و کلید D را نگه دارید. اکنون برنامه عیب‌یابی سخت‌افزاری اجرا می‌شود و مراحل تست فن دستگاه را آغاز می‌کند. پس از چند دقیقه گزارشی از تمامی مسائل سخت‌افزاری مک بوک به شما نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید با مطالعه این گزارش از وضعیت فن دستگاه خود مطلع شوید. البته اگر تمایل دارید عیب‌یابی فن مک بوک دقیق‌تر انجام شود، می‌توانید از تست Extended استفاده کنید که حدود یک ساعت طول می‌کشد تا نتیجه تست را به شما اعلام کند.

نمایندگی تعمیرات مک بوک

تعمیرات هر یک از محصولات اپل به ویژه مک بوک پروسه پیچیده‌ای دارد از این‌رو نمی‌توان تعمیر این دستگاه را به هر کسی سپرد. بنابراین بهتر است تعمیرات مک بوک را به مرکزی تخصصی و استاندارد بسپارید. بهترین مرکز تعمیرات مک بوک، نمایندگی تعمیرات مک بوک است که از نیروهایی خبره و مجربی برخوردار می‌باشد. کارشناسان نمایندگی تعمیرات مک بوک به صورت موشکافانه به بررسی این دستگاه و عیب‌یابی دقیق آن می‌پردازند. سپس از تکنیک‌های خاصی جهت تعمیرات تخصصی مک بوک استفاده می‌کنند و درنهایت با تست این سیستم از رفع مشکل آن مطمئن می‌شوند. با این وجود می‌توانید با اطمینان خاطر از خدمات تعمیر مک بوک در نمایندگی تعمیرات مک بوک استفاده کنید.