جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

تعمیر ویبره گوشی اپل

پیش از پرداختن به سرویس‌های تخصصی مرتبط با ویبره گوشی اپل بد نیست نگاهی به ساختار این قطعه و عملکرد آن داشته باشیم. ویبره گوشی اپل، همچون سایر ویبره‌های بکاررفته در گوشی‌های دیگر، در واقع یک موتور DC با ابعاد بسیار پایین است که در بدنه این دستگاه جاسازی شده است. موتور ویبره گوشی های تلفن همراه معمولاً دارای 4 میلی‌متر عرض و نهایتاً 10 تا 15 میلی متر طول است. تمام لرزش و صدای شنیده شده در زمان ویبره دستگاه، در واقع به دلیل تکان‌های همین موتوری است که در بدنه گوشی قرار داده شده است. آنچه که سبب لرزش و تکان‌های این موتور می‌گردد، نوع طراحی این موتور است.

چرا که این موتور از نظر وزن، نامتقارن طراحی شده است. طراحی این موتور به شکل استوانه‌ای تو پر است که میزان پرشدگی آن تنها 10 تا 50 درصد و تنها در یک سر آن است. این شکل از طراحی سبب می‌گردد تا یک طرف موتور همیشه دارای وزن و طرف دیگر بی‌وزن باشد. زمانی که موتور ویبره گوشی اپل شروع به چرخش می‌کند، این مسئله در واقع به دلیل چرخش و لرزش همین استوانه نامتقارن است. 

ویبره گوشی اپل

فهرست مطالب

نحوه تعمیر ویبره گوشی اپل

نخستین گام جهت تعمیر ویبره آیفون اطمینان از خرابی آن است. بدین معنا که ابتدا می‌بایست کلیه تنظیمات نرم افزاری مرتبط با این بخش بررسی گردد و از درست بودن آنها اطمینان حاصل شود. چرا که گاه اشکال پیش آمده در ویبره آیفون به دلیل تنظیمات نادرست دستگاه است.

بنابراین جهت تعمیر ویبره آیفون، توصیه می‌شود ابتدا بخش نرم افزاری مربوطه بررسی گردد. برای مثال، مراحل طی شده در بخش فوق بررسی شده و از فعال بودن ویبره آیفون اطمینان حاصل شود. در صورت فعال بودن گزینه مرتبط با ویبره، جهت رفع مشکلات نرم افزاری احتمالی مرتبط با این بخش از دستگاه به موارد زیر دقت نمایید. خوشبختانه بروز خرابی در این بخش از دستگاه قابل رفع است و کارشناسان تعمیر گوشی اپل با اندک دستکاری دستگاه قادر به رفع اشکالات مرتبط با این قطعه هستند.

1. ریستارت کردن گوشی

در صورت فعال بودن بخش مرتبط با ویبره آیفون، کارشناسان تعمیر گوشی اپل توصیه می‌کنند که گوشی خود را ری استارت کنید. گاه فعال شدن این بخش از دستگاه نیاز به یک ری استارت ساده دارد.

2. ریست کردن تنطیمات ویبره آیفون

گاه پس از به روز رسانی های انجام شده برای سیستم عامل ios، اشکالاتی در بخش هایی از آیفون مشاهده می شود. اگر ویبره آیفون شما نیز پس از یک به روز رسانی سیستم عامل 14 ios یا نسخه های دیگر اتفاق افتاده است، توصیه می شود تنظیمات مرتبط با این قابلیت را Reset نمایید. برای این کار دستورالعمل درج شده در بخش زیر را دنبال نمایید:

Settings > General > Reset > Reset All Settings

در صورتی که اشکال پیش آمده در ویبره آیفون با راهکارهای ارائه شده در بخش فوق برطرف نشد، اشکال پیش امده در این بخش از دستگاه به احتمال زیاد سخت افزاری است و نیاز به تعویض ویبره دستگاه است. جهت دریافت سرویس‌های تخصصی مرتبط با تعویض و تعمیر ویبره آیفون توصیه می‌شود به مراکز استاندارد و مجاز در حوزه تعمیر گوشی اپل مراجعه نمایید.

ریست کردن تنطیمات ویبره آیفون

3. سیستم Haptics را فعال کنید

یکی دیگر از دلایل مشکل خرابی ویبره آیفون مربوط به بخش Haptics می شود. برای فعال کردن این گزینه نیاز به انجام مراحلی خواهید بود. این مراحل عبارت اند از:

  • ابتدا برنامه تنظیمات را باز کنید و روی گزینه Sounds & Haptics ضربه بزنید.
  • سپس به انتها بروید و سوئیچ را برای گزینه System Haptics را فعال کنید.
  • در همان صفحه، مطمئن شوید که گزینه Play Haptics در حالت زنگ و گزینه Play Haptics در حالت بی‌ صدا روشن هستند.
حل ایراد ویبره در موبایل اپل

4. بررسی وضعیت «نمایش» در تنظیمات

  • ابتدا به بخش “تنظیمات” بروید و قسمت “نمایش و روشنایی” را باز کنید.
  • مطمئن شوید که گزینه “نمایش خاموش” یا گزینه “حالت خواب” فعال نیست. این ویژگی ممکن است باعث عدم ویبره در برخی مواقع شود.

5. گزینه مزاحم نشوید یا سایر حالت‌ های فوکوس را خاموش کنید

یکی از راحت ترین روش های فعال سازی حالت ویبره استفاده از دکمه ویبره است. کافیست تا با کشیدن دکمه فیزیکی در سمت چپ این حالت را فعال نمایید. با این حال، پس از فعال کردن گزینه Do Not Disturb یا سایر حالت‌ های فوکوس برای کاهش اعلان‌ های تماس، متن و برنامه، آیفون شما لرزش نخواهد داشت. برای رفع این مشکل، بخش Control Center را باز کنید و اگر گزینه Focus را فعال می ‌بینید، روی دکمه Focus و سپس نام Focus فعال ضربه بزنید تا خاموش شود. پس از انجام این کار، آیفون شما باید به طور معمول ویبره بزند.

چرا آیفون ویبره نمی رود

6. بررسی آخرین بروزرسانی‌ ها

اطمینان حاصل کنید که سیستم عامل iOS بروز است. برای بررسی این موضوع ابتدا به بخش “تنظیمات” بروید، به گزینه “عمومی” بروید، و سپس به قسمت”بروزرسانی نرم‌ افزار” را انتخاب کنید. در صورتی که دستگاه شما تحت گارانتی نباشد می توانید با اتصال به اینترنت گوشی تلفن همراه اپل خود را آپدیت نمایید تا ایراد ویبره نرفتن آیفون رفع گردد.

7. تمام لرزش ها را برای آیفون خود روشن کنید

یک تنظیم و قابلیت دیگر نیز وجود دارد که می ‌تواند تمام لرزش ‌های آیفون شما را غیرفعال کند، از جمله آن هایی که در مواقع اضطراری ارسال می‌ شوند. اگر آیفون شما اصلاً ویبره نمی ‌کند، برای اطمینان از روشن بودن لرزش، نیاز به انجام اقداماتی خواهید بود. این اقدامات عبارت اند از:

  • ابتدا برنامه تنظیمات را باز کنید و روی گزینه Accessibility ضربه بزنید. در ادامه گزین لمس یا تاچ را انتخاب کنید.
  • سپس مطمئن شوید که سوئیچ برای لرزش فعال است.
  • در انتها تمام لرزش ها را برای آیفون خود را در صورت خاموش و غیرفعال بودن، روشن کنید.

8. موتور لرزش یا Taptic Engine آیفون خود را تست کنید

یکی دیگر از روش های رفع مشکل خرابی ویبره آیفون  مربوط به موتور لرزش دستگاه می شود. اگر هنوز لرزش یا هشدار لمسی دریافت نمی کنید، وقت آن است که بررسی کنید که آیا موتور لرزش آیفون یا موتور Taptic به درستی کار می کند یا ایراد از آن است. برای انجام این کار، سوئیچ سایلنت را به سمت پایین فشار دهید، و اگر لرزشی را احساس کردید، نشانه خوبی است که نشان می دهد مشکل سخت افزاری وجود ندارد. زنگ آیفون و سوئیچ خاموش با این حال، اگر لرزش دریافت نکنید، ممکن است مشکل پیش آمده مربوط به سخت افزار دستگاه باشد. در این صورت نیاز به بررسی دستگاه توسط مرکز گارانتی کننده است یا نمایندگی تعمیرات موبایل اپل جهت رفع مشکل است.

9. سبک ویبره را با آهنگ زنگ و سایر هشدارها انتخاب کنید

تنظیماتی در تنظیمات صدا وجود دارد که به شما این امکان را می دهد که لرزش آیفون خود را شخصی سازی کنید یا آن را خاموش کنید. برای بررسی این مورد نیاز به انجام و طی کردن اقداماتی خواهید بود. این مراحل عبارت اند از:

  • ابتدا برنامه تنظیمات را باز کنید و روی گزینه Sounds & Haptics ضربه بزنید.
  • در ادامه روی گزینه آهنگ زنگ ضربه بزنید.
  • سپس از بالا، روی گزینه Vibration ضربه بزنید و هر گزینه دلخواه را به جز None انتخاب کنید. حتی می توانید الگوی ویبره دلخواه خود را ایجاد کنید.
ویبره نرفتن آیفون

10. مطمئن شوید که لرزش برای یک مخاطب خاص فعال یا روی پیش فرض تنظیم شده است

می توانید آهنگ های زنگ و لرزش های خاصی را برای مخاطبین خود اختصاص دهید. بنابراین، اگر ضربات را فقط زمانی که یک شخص خاص تماس می‌گیرد دریافت نمی‌کنید، اما آن‌ ها را در تمام تماس‌ های دیگر دریافت می ‌کنید، به این دلیل است که گزینه None را به عنوان ویبره شخصی سازی شده برای آن مخاطب تنظیم کرده ‌اید. برای بررسی این مورد طبق مراحل نامبرده شده در زیر پیش بروید:

  • ابتدا برنامه مخاطبین یا برنامه تلفن را باز کنید و روی مخاطبین ضربه بزنید.
  • سپس نام آن شخص را از لیست بزنید.
  • در اینجا، آیا یک بخش آهنگ زنگ می بینید که روی آن گزینه ویبره با گزینه  None نشان داده شده است. اگر به این صورت باشد، مراحل باقی مانده در زیر را دنبال کنید. این مراحل عبارت اند از:
  • ابتدا روی گزینه آهنگ زنگ ضربه بزنید.
  • سپس به بالا بروید، لرزش را لمس کنید و گزینه ای غیر از هیچ کدام را انتخاب کنید.
  • در ادامه بازگشت را بزنید و روی گزینه Done ضربه بزنید تا تغییرات جدید ذخیره شود.
  • در انتها ویبره را برای مخاطب خاص خود فعال کنید. همچنین در صورتی که در بخش مخاطبین گزینه None در بخش وایبرش وجود نداشته باشد، مربوط به دلایل دیگری است جهت رفع آن می توانید مراحل بعدی را مورد بررسی قرار دهید.

11. تنظیمات اعلان آیفون و برنامه های را بررسی کنید

قابلیت ویبره بخشی از اعلان است. بنابراین، آیفون شما تنها زمانی می لرزد که برنامه را برای ارسال هشدار تنظیم کرده باشید. اگر اعلان‌ های برنامه خاموش باشند یا تنظیم شده باشند که بی‌ صدا ارائه شوند، هیچ صدایی نمی ‌شنوید یا لرزش و ویبره ای را احساس نمی‌کنید. برای بررسی این موضوع نیاز به بررسی موارد هستید. این موارد عبارت اند از:

  • ابتدا تنظیمات آیفون را باز کنید و روی گزینه Notifications ضربه بزنید.
  • سپس برنامه ای را انتخاب کنید که اعلان آن را دریافت نمی کنید.
  • در ادامه سوئیچ گزینه Allow Notifications را روشن کنید. در مرحله بعد، مطمئن شوید که گزینه ‌های دیگر مانند Lock Screen، Notification Centre و Banners علامت زده شده ‌اند.
تعمیر ویبره گوشی اپل

12. اجازه دادن به اعلان‌ها برای برنامه در iPhone

علاوه بر تنظیمات فوق که در سطح سیستم عامل است، بررسی تنظیمات اعلان داخلی برنامه نیز ضروری است. همه برنامه ها دارای بخش تنظیمات اعلان نیستند، اما اکثر برنامه های چت و مشابه این قسمت را دارند. در اینجا نحوه بررسی مجدد فعال بودن یا نبودن آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم. به عنوان مثال مراحل زیر در رابطه برنامه WhatsApp است. این مراحل عبارت اند از:

  • ابتدا برنامه را باز کنید و به تنظیمات آن بروید.
  • سپس به دنبال تنظیمات اعلان باشید.
  • در ادامه مطمئن شوید که اجازه نمایش هشدارها را دارد.
  • در انتها تنظیمات اعلان واتساپ در آیفون انتخاب کنید و در صورت غیر فعال بودن این گزینه آن را فعال کنید.

13. بازنشانی به تنظیمات کارخانه

اگر تمام راه‌ حل ‌های بالا بی ‌نتیجه بودند، ممکن است نیاز باشد که تنظیمات کارخانه آیفون بازیابی شوند. این کار باعث حل مشکلات نرم ‌افزاری و سخت‌ افزاری می شود. با اجرای این مراحل، مشکل خرابی ویبره آیفون شما رفع خواهد شد. در صورتی که مشکل ادامه دارد، توصیه می‌ شود که با پشتیبانی آیفون یا نمایندگی تعمیرات مجاز تماس بگیرید. همچنین در صورتی که دستگاه شما تحت گارانتی است، می توانید با مراجعه به مرکز گارانتی کننده خدمات مورد نظر را به صورت رایگان دریافت نمایید.

آموزش فعالسازی ویبره آیفون

فعالیت ویبره گوشی اپل منوط به تیک خوردن گزینه مرتبط با این قابلیت در تنظیمات نرم افزاری دستگاه است. همانگونه که می‌دانید در بخش تنظیمات آیفون، گزینه‌ای برای ویبره وجود دارد که در صورت تمایل به لرزش دستگاه، کاربر می‌بایست این بخش را فعال کند. روش فعال کردن قابلیت ویبره یا همان هشدار لرزشی در آیفون براساس مراحل زیر است:

1- به بخش تنظیمات دستگاه یا همان Settings آیفون وارد شوید.

2- وارد بخشی که با عنوان Sounds آمده است شوید.

3- برای فعال بودن حالت ویبره، تیک گزینه Vibrate on Ring را بزنید. بالعکس، برای غیرفعال کردن ویبره دستگاه، این تیک را بردارید.

خدمات تخصصی نمایندگی اپل: تعمیر تاچ آیفون

این مقاله نکات جالب و جدیدی را شرح می دهد : ویبره خاص در آیفون برای مخاطب خاص

سوالات متداول تعمیر ویبره آیفون

آیا ایراد سخت افزاری موجب خرابی ویبره آیفون می شود؟

بله، ایرادات سخت افزاری می توانند باعث خرابی ویبره آیفون شوند. مشکلاتی مانند قطع جریان الکتریکی در قسمت ویبره، خرابی موتور ویبره یا اتصالات خراب می توانند باعث عدم عملکرد یا عملکرد نامناسب ویبره آیفون شوند. در صورتی که با مشکلی مشابه روبرو هستید، بهترین راه حل مراجعه به متخصص تعمیرات است تا دستگاه شما بررسی و تعمیر شود.

کدام قطعات موبایل در ویبره آیفون دخیل هستند؟

موتور ویبره در یک گوشی همراه قطعه اصلی ویبره بوده و مسئولیت ایجاد لرزش را بر عهده دارد. در بیشتر موارد، موتور ویبره در محدوده نزدیک به باتری نصب می شود و معمولاً از یک الکترومغناطیس برای تولید لرزش استفاده می کند. باتری گوشی همچنین نقشی مهم در فعالسازی ویبره دارد؛ زیرا این قطعه نیروی لازم برای حرکت کردن موتور ویبره را فراهم می کند.

تعمیر گوشی اپل

در صورتی که تمامی اقدامات درج شده در بخش فوق کارساز نبود، جهت رفع مشکل ویبره گوشی اپل خود، به یکی از مراکز تخصصی تعمیر گوشی اپل مراجعه نمایید تا دستگاه از نظر سخت افزاری بررسی گردد. این احتمال وجود دارد که آیفون شما ضربه‌ای خورده باشد و یا اتفاق دیگری برای آن افتاده باشد که سبب خرابی ویبره آن شده است. کارشناسان سخت افزار آیفون گوشی شما را بررسی کرده و با تست عملکرد کلیه قطعات آن، علت این اشکال را شناسایی می‌کنند.

در صورت عدم آشنایی با مراکز استاندارد این حوزه، می‌توانید به مرکز تخصصی تعمیر گوشی اپل مراجعه نمایید و سرویس‌های تخصصی مورد نیاز را دریافت نمایید. برخی دیگر از خدمات ارائه شده در این مرکز عبارتند از: تعویض قطعات گوشی اپل، تعمیر آسیب‌های وارده ناشی از آب خوردگی، تعویض باطری و AC Adapter، تعویض Touch و LCD شکسته، تعمیر ویبره گوشی اپل، تعمیرات تخصصی برد گوشی، تعمیر سوکت شارژ گوشی اپل، تعمیر مشکلات مربوط به افت عملکرد یا خرابی کامل دکمه Home، تعمیر سوکت هدفون گوشی اپل و… .

نمایندگی مجاز اپل

نمایندگی مجاز اپل در بخش فروش ارائه کننده تمامی خدمات مرتبط با عرضه و فروش تولیدات اپل و در بخش تعمیرات ارائه کننده تمامی خدمات مرتبط با تعمیر، بازیابی، بازسازی و ترمیم دستگاه های اپل است. حتماً شما نیز می دانید که کمپانی اپل تاکنون اجازه راه اندازی یک نمایندگی رسمی در کشور ما را صادر نکرده است از این رو هیچ مرکزی نمی تواند مدعی باشد که نمایندگی رسمی اپل را دارا است.

نمایندگی تعمیرات اپل جهت رفع این نقصان درصدد برآمده است تا کلیه خدمات مورد نیاز کاربران اپل را در زمینه تعمیر و ترمیم دستگاه هایشان به آنها ارائه نماید. به عبارتی دیگر نمایندگی تعمیرات اپل به منظور تأمین نیازها و درخواست های آن دسته از کاربرانی راه اندازی شده است که دارنده یکی از محصولات اپل هستند و دستگاه آن ها در حال حاضر دچار خرابی و نقص گشته است. چنین کاربرانی می توانند با مراجعه به نمایندگی مجاز اپل تمامی خدمات تخصصی مورد نیاز خویش را دریافت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید