جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

انواع کیبورد لپ تاپ

انواع کیبورد لپ تاپ موجود در بازار، از نظر ساختاری و عملکرد تقریباً شیوه‌ای مشابه دارند. کیبوردها صفحه کلیدهایی متشکل از تعداد زیادی کلید هستند که در زیر هر کدام از کلیدها چیزی به نام رابر Robber قرار دارد. Robberها در دو نوع نقطه‌ای و تکه‌ای ساخته می‌شوند. البته نوعی از آن‌ها با  فنری ارتجاعی نیز وجود دارد که تا اندازه‌ای گران‌تر هستند. عملکرد صفحه کلید به این صورت است که با فشار یک کلید از کیبورد، این حرکت توسط رابر، به بورد اصلی کیبورد انتقال داده می‌شود و اطلاعات آن تماس از طریق پورت USB یا دیگر انواع پورت کیبورد ، به مادربورد کامپیوتر منتقل می شود.

انواع کیبورد لپ تاپ

خدمات تعمیر لپ تاپ اپل در کوتاه ترین زمان ، شماره تماس: 54114-021

صفحه کلید بی‌سیم

نوع بی‌سیم کیبورد، با باطری کار می‌کند و مناسب کسانی است که گاهی نیاز پیدا می‌کنند تا در فاصله های بیشتر از طول سیم کیبورد ، قرار بگیرند و با آن کار کنند. در زمان استفاده از صفحه کلید‌هایی با فن‌آوری بی‌سیم به دلیل آن‌که این کیبوردها با پرتو مادون قرمز کار می‌کنند، گیرنده مادون قرمز باید جایی گذارده شود که پرتوی مادون قرمز را به راحتی دریافت کند.

به‌علاوه در زمان استفاده از کیبوردهای بی‌سیم به این نکته توجه داشته باشید که مسیر ارتباطی میان گیرنده و فرستنده‌ی مادون قرمز برقرار باشد و چیزی میان آن دو حائل نشده باشد، زیرا در صورت وجود مانع، دستگاه دیگر قادر به دریافت هیچ نوع علامت یا پیامی نخواهد بود. در صورت نبود چنین مشکلاتی استفاده از صفحه کلید بی‌سیم، علاوه بر حذف سیم‌های اضافه، انعطاف‌پذیری بیشتری در کار با لپ تاپ را برای شما فراهم می کند.

صفحه کلید طبی

همانطور که از نام این کیبورد پیداست تلاش شده تا در این فن‌آوری، از یافته‌های پزشکی نیز در طراحی کیبورد استفاده شود. حتماً برای شما نیز پیش آمده که پس از کار طولانی با صفحه کلید دچار دردهایی در قسمت دست یا مچ شوید. کار با کیبورد برای اشخاص متفاوت به میزان متفاوتی، فشارهایی بر دست، مچ و انگشتان وارد می‌کند. در صفحه کلیدهای طبی یا ارگونومیک (Ergonomic) تلاش شده تا طراحی به صورتی باشد تا  در حین کار از شدت این فشارها کاسته شود و صفحه کلیدی راحت و مناسب برای انجام فعالیت کاربر فراهم شود.

در طراحی صفحه کلیدهای طبی تلاش شده تا حتی‌الامکان دردهایی مانند آسیب‌دیدگی مچ دست را که بر اثر استفاده مکرر از صفحه کلید به‌وجود می‌آید، برطرف کننـــــد. با توجه به طراحی فوق‌العاده‌ی این کیبورد و بهره‌گیری از یافته‌های متخصصان و روانشناسان حوزه‌ی پزشکی در ساخت و تولید آن،  استفاده از این وسیله نه تنها به سلامت جسمانی کمک می‌کند، بلکه برای سلامت و آرامش ذهنـــــی نیز مفید است.

طراحی صفحه کلید طبی

استفاده از طرح و چیدمان غیرمعمول Dvorak در این کیبورد مبتنی بر این باور است که برخلاف چیدمان Qwerty، این چیدمان موجب استاندارد است کاهش درد و فشار روی دستان و انگشتان می‌شود. طرح دیگری که در کیبوردهای طبی مورد توجه قرار می‌گیرد طرحی موسوم به «دست باز» است که فاکتوری مهم در این رابطه به شمار می‌آید. در طراحی دست باز با ایجاد فاصلـــــه‌ی مناسب بین دو دست در زمان کار با کیبورد و یا در حین تایپ، کار با صفحه کلیــد برای کاربر آسان‌تر می‌شود. یک تایپیست پس از کار با این مدل از کیبورد، حتماً راحتی کار با آن را تأیید خواهد کرد.

طراحی کیبوردهای طبی اصول و قاعده‌ی خاصی ندارد اما در طراحی آن‌ها سادگی مورد نیاز برای استفاده‌ی راحت و آسان مدنظر بوده است که همین امر کار با آن‌ها را به مراتب ساده‌تر از صفحه کلیدهای تخت استاندارد ساخته است. در قسمت میانی برخـــــی از صفحه کلیدهای طبی قابل تنظیم است و میان دو نیمه چپ و راست آن نیز چند اینچ فاصله وجود دارد. برخی دیگر از این صفحه کلیدها، صفحه‌ای دایره‌ای شکل دارند و یا در برخی دیگر از آنها جای مناسبی برای کف دستان طراحی شده است.

خدمات تخصصی اپل: تعمیر کیبورد مک بوک

مزایای کار با کیبورد طبی

کار با صفحه کلیدهای طبی فشار کار کـــــردن با ماوس و بخش عددی صفحه کلید را کاهش می‌دهند، بعلاوه دردهای ایجاد شده در دو دست و مچ‌ها را که به سبب کمی فاصله در زمان کار با صفحه کلیدهای معمولی ایجاد می‌شوند را کمتر می‌کنند. در کار با صفحه کلید طبی ممکن است از انگشتان ضعیف‌تر دست نیز استفاده شود که این امر منجر به آسیب و بروز مشکلاتی در انگشتان کوچک دست خواهد شد.

در صفحه کلیدهای طبی تلاش شده تا حدود زیادی از بروز این مشکلات جلوگیری شود. به علاوه مشکلات حاصل از برخورد دست‌ها و وضعیت نامتقارن آنها که در صفحه کلیدهای معمولی ایجاد می‌شود، با استفاده از صفحه کلیدهای طبی رفع خواهند شد. به طور کلی متخصصان طراحی کیبوردهای طبی تمام علم و تجربه خود را به کار بسته‌اند تا به هنگام کار با صفحه کلیدهای طبی، کاربر از وضعیتی کاملاً طبیعی و طبی بهره ببرد و از فشار عضلانی روی انگشت، مچ و دست او کاسته شود.

انواع صفحه کلید

صفحه کلید نورانی

طراحی صفحه کلید نورانی به منظور حل مشکلاتی صورت گرفت که در زمان کار با کیبوردهای معمولی در محیط‌های تاریک و بدون نور به وجود می‌آمد. این مشکل با تعبیه نور در زیر کلیدها رفع شود. وجود نور در زیر کلیدها بـــــاعث می‌شــود تا کلیدهای صفحه به خوبی دیده و تشخیض داده شوند به گونه‌ای که دیگر نیازی به منابع نوری برای مشاهده بهتر صفحه کلید نخواهید داشت .

اکثر کاربران از کار با چنین کیبوردهایی لدت خواهند برد. بد نیست بدانید روشن کردن لامپ اضافی با ایجاد شعاع نوری نامطلوب، حساسیت چشم را بالا می‌برد و در عین حال دقت برای دیدن کلیدهای صفحه کلید نیز آسیب‌جدی به چشم وارد می‌کند. به کارگیری صفحه کلید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند. کاربرد صفحه کلید نورانی به مصارف خانگی محدود نمی‌شود و می‌توان از آن‌ها برای نمایش‌های چندرسانه‌ای در سالن‌های کنفرانس تاریک، همایش‌ها و نشست‌هایی از این دست  نیز استفاده کرد.

طراحی صفحه کلید نورانی

طراحی و حالت نورپردازی زیرصفحه‌ای به کار رفته در صفحه کلید نورانی متفاوت و مختلف است. برخی مدل‌های آن در طبقات فوقانی خود شفاف یا نیمه‌شفاف هستند و کلیدهای آنها با حروف الفبای مشکی حک شده است و به علاوه یک صفحـــــه پرتوافشان نیز در پایین آن قرار دارد. این طراحی موجب می‌شود تا در طـــــول روز که می‌توان بدون نور با صفحه کلید کار کرد، صفحه کلید نورانی دقیقا مثل یک صفحه کلید معمولی عمل می‌کند،  و تنها زمانی که شما کلید مربوط به نور زیرصفحه‌ای آن را بزنید قسمت فوقانی صفحه کلید روشن و نورانی می‌شود.

شیوه کار در مدل دیگری از صفحه کلید نورانی شبیه به کیبورد موبایل است. نور مورد نیاز در این صفحه کلیدها مانند تلفن‌های همـــــراه، از زیر کلیدهای آن ســـــاطع می‌شود. این نوع صفحه کلیدها معمولا به رنگ مشکی و بـــا حروف الفبای سفید طراحی می‌شونـــــد و در روز ماننـــــد صفحه کلیدهای استاندارد هستنـــــد.

زیر تک تک کلیدهای این صفحه کلیدها، دیودهای LED وجود دارد و زمانی که دکمه فعال کردن نور زیرصفحه‌ای فشار داده شود، به جای روشن‌شدن کل صفحه کلید، تنها حروف الفبای موجـــود روی آن روشن می‌شود. مدل‌های جدید این صفحه کلیدها نور کمتری ساطع می‌کند و در مواردی که نیاز به تمرکز دارید یا در جلسات سخنرانی، باعث حواس‌پرتی نخواهد شد.

در هر حال انتخاب هر یک از این مدل‌ها، بستگی به نیاز و سلیقه کاربران دارد. برای مثال کار در محیط تقریباً تاریک کاربر را نیازمندِ مدلی خواهد ساخت که حروف الفبای نسبتاً نورانی داشته باشد. آیتمی که در انتخاب صفحه کلید نورانی برجسته به نظر می‌آید قابلیت خاموش‌کردن نورپردازی آن است. در برخی از مدل‌ها علاوه بر آن‌که نور کیبورد را در زمانی که به آن نیاز نیست می‌توان خاموش کرد، میزان نور موجود را نیز می‌توان تنظیم و کم و زیاد کرد که این مسئله کار کردن با این نوع صفحه کلیدها را در شرایط مختلف، آسان‌ و لذت‌بخش می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید: وصل کردن کیبورد به تبلت اپل

صفحه کلید کوچک

برنامه نویسان و متخصصان نرم‌افزاری نیازمند لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌هایی از بودند تا بتوانند آن‌ها را در هر مکانی با خود به همراه داشته باشند به صورتی که کمترین میزان حجم و جا را به خود اختصاص دهند. افرادی نظیر متخصصان شبکه، نمایندگان فروش و مدیـران می‌توانند به راحتی این صفحه کلید را در کیف دستی خود قرار دهند و از آن در مـــــراکز کاری، ادارات یا در سمینارهای ارائه مطالب استفاده کننـــــد.

اگرچه کار با این کیبوردها برای بسیاری از کاربران خانگی نیز لذت‌بخش به نظر می‌آید. گوناگونی و تنوع در بین صفحه کلیدهای کوچک هماننـــــد صفحـــــه کلیدهای استاندارد است و چیدمان آن نیز برحسب مدل تغییر می‌کند.به هر حال رضایت از این صفحه کلید بستگی به سلیقه شخصی دارد.

طراحی کیبوردهای کوچک

در طراحی این صفحه کلید تلاش شده تا از حداقل حجم و اندازه، حداکثر استفاده برده شود. این امر منجر به تولید صفحه کلیدی شد که گاهی «مینی‌ کیبورد» نیز نامیده می‌شود و قابلیت جابجایی و حمل راحت را دارد.  کلیدهای این صفحه معمولاً ۸۴ تا ۸۹ عدد هستند که کارآیی آن‌ها به اندازه‌ی همان ۱۰۱ کلید استاندارد در صفحه کلیدهای معمولی است. طول این کیبوردها ۱۳ اینچ یعنی ۳۳۳ سانتی‌متر یا کمتر است.

مقایسه کیبورد کوچک با معمولی و فشرده

در مقایسه با صفحه کلید معمولی که ۱۸ اینچ یعنی ۴۶۶سانتی‌متر طول دارد، این نوع صفحه کلیدها به طور محسوسی کم‌حجم‌ترند. البته از لحـــــاظ فنی هر صفحه کلیـــــدی که فضای کمی را اشغال کند، بدون توجه به تعداد کلیدهای موجود در آن، صفحه کلید کوچک یا مینی نامیده می‌شود.

توجه داشته باشید که صفحـــــه کلید کوچک با صفحه کلید فشرده تفـــــاوت دارد. این تفاوت در تعداد کلیدهای این دستگاه می‌باشد. صفحه کلید فشرده، همان صفحه کلید استاندارد با ۱۰۱ کلید است، با این تفاوت که قدری فشرده شده و فضایی تقریبا ۱۶ اینچــی یعنی ۴۰۰ سانتی‌متر اشغال می‌کند، اما آن‌قدر کوچک هم نیست که بتوان آن را صفحه کلید کوچک نامید.

انواع keyboard

صفحه کلید بازی

در دنیای امروز، بازی‌های کامپیوتری روز به روز گرافیک و سطح کیفی بالاتری پیدا می‌کنند که این امر کار با آنها را به شدت مهیج‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌سازد. طراحان کیبورد برای دو چندان ساختن این لذت سعی در طراحی کیبوردهایی داشته‌اند که با استفاده از آن‌ها بتوان تمامب اتفاقات بازی را به خوبی کنترل کرد و پابه‌پای امکانات موجود در بازی جلو رفت.

بدین‌ترتیب تولیدکنندگانِ صفحه کلیـــــد بازی، از طرح و مدل صفحه کلیدهای معمولی استفاده کرده و با ایجاد اصلاحاتی در آن، سعی می‌کنند طراحی آن را به نحوی تغییر دهند که برای انجام بازی‌های کامپیوتری مناسب شود.

 از این رو نمی‌توان برچسب را عامل تعیین‌کننده‌ای در برتری این صفحه کلیدها نسبت به مدل‌های دیگر هم‌رده دانست. بسیای از صفحه‌ کلیدهای مخصوص بازی به شکلی طراحی شده‌اند که بتوان عملکرد خاصی را برای آن‌ها تعریف کرد یعنی این کیبوردها قابلیت برنامه‌ریزی دارند. به علاوه صفحه کلیدهای بازی اغلب با جوی استیک (Joystick) به بازار عرضه می‌شوند. این وسیله اگر  همراه با ماوس به کار برده شود، به کاربر امکان کنترل چندین محورحرکتی را می‌دهد.

طراحی کیبورد گیمینگ

در این بخش نیز برخی از طراحان در تلاش بوده‌اند تا از یافته‌های پزشکی در ساخت صفحه کلیدهای مخصوص بازی‌های کامپیوتری استفاده کنند. به ویژه که کاربران این صفحه کلید ممکن است بیشتر در محدوده سنی کودک و نوجوان قرار گیرند توجه به توصیه‌های پزشکی در طراحی آن‌ها به شدت ضروری به نظر می‌رسد.

از جمله آیتم‌های به کار رفته در این کیبوردها می‌توان به انحنای صفحه کلید برای تنظیـــــم جـــــای دست و تهیه محافظ مچ برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی مچ دست اشاره کرد. همچنین برخی از کلیدهای کاربردی بر روی این صفحه کلیدهای بازی که مهم هستند اما در جای دور یا نامناسب تعبیه شده‌اند، جابجا شده‌اند.

برخی از کلیدهای مهم دیگر نیز در برخی از مدل‌ها با رنگ‌های متمایز برای کاربر متمایز شده‌اند تا کاربر قادر باشد به راحتی آن‌ها را تشخیص داده و به کار گیرد. این کار توسط برچسب‌های مخصوص کیبورد نیز قابل انجام است. اگرچه بیشتر علاقمندان بـــــه بازی‌های کامپیوتری ترجیح می‌دهند تـــــا صفحه کلید خـــــود را بـــــا این‌گونه برچسب‌ها شلوغ نکننـــــد و خودشان به راحتی کاربرد هر یک از کلیدها را به خاطر می‌سپارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید